Home » Uncategorized » Betrokken medewerkers? Begin bij betrokken managers!

Betrokken medewerkers? Begin bij betrokken managers!

09 november 2017 Uncategorized

Het belang van betrokken medewerkers wordt steeds meer erkend als onderdeel van de HR strategie. De betrokkenheid wordt veelal gemeten gebaseerd op de uitkomst van het zogenaamde medewerkers-tevredenheidsonderzoeken. Bij conventionele onderzoeken vullen medewerkers een lijst met vragen in, een paar maanden later zijn de resultaten bekend en besproken en in de meeste gevallen gaat het lijnmanagement met de afdeling doelen formuleren met als doel de score te verbeteren van een bepaald onderdeel voor het volgende jaar. Uit mijn ervaring zien medewerkers deze exercitie als een verplicht nummertje en is het maar de vraag of hierdoor de tevredenheid ook daadwerkelijk wordt verhoogd.

In het artikel “Making the workplace ‘human'” van Datuk Wan Hisham Wan Salleh noemt hij drie factoren die de betrokkenheid van medewerkers beïnvloedt:
relatie met de direct leidinggevende;
vertrouwen in het senior management, en;
trots op het bedrijf.

Is het dan niet logischer om je als organisatie direct te richten op de relatie tussen het management en de medewerkers? Geef het lijnmanagement de tools om betrokken te zijn bij medewerkers, zorg ervoor dat senior management in contact staat met de werkvloer en luistert naar de mensen op die werkvloer.

Op deze manier hoef je als organisatie niet langer jaarlijkse onderzoeken uit te voeren. Doordat (lijn) management continu op de hoogte is wat er speelt in de organisatie èn met de mensen persoonlijk, weet men ook of men tevreden is en dus betrokken.

Dus praat als manager eens wat vaker met je medewerkers over hoe het met hen gaat in plaats over de lopende projecten, vraag naar de kleine dingen die veranderd kunnen worden om hun tevredenheid te vergroten en vooral: luister naar de medewerker!


admin